Skip to main content

Forums Voiteluainetekniikka Saako moottoriöljyllä tehoa?

Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #3271
    Joni Marttila
    Avainmestari

      Jokaista varmasti kiinnostaa saako eri moottoriöljyillä tehoeroja. Selvitimme sen!

      Johdanto:

      Testissämme oli 8kpl eri moottoriöljyjä, jotka pyrimme valitsemaan mahdollisimman samalla yläpään viskositeetillä, jottei pumppaushäviöt vaikuttaisi mitattuun hyötysuhteeseen. Autoksi valitsimme Toyota Celica ST 205 34mm imukuristeella. Imukuristeesta oli hyötyä sillä halusimme selvittää tarkasti millaisia eroja öljyllä saadaan moottorin hyötysuhteeseen ja imukuriste rajasi näin ollen käytössä olleen ilman jolloin yksi suurimmista muuttujista saatiin eliminoitua.  Mittaukset suoritti yhteistyökumppanimme AMW DYNO SERVICE AY.  AMW:n dynamometrin tarkkuus ja mittaajan kokemus oli varmasti maamme parhaimmistoa ja näinpä saimme kontrollivedoissa tehon mitattu +/- 0,3 hv sisään.

      Mittausten suoritus:

      Aloitimme mittaukset pintapainetestejen tuloksiin verrattuna käänteisessä järjestyksessä eli huonoimmasta parhaimpaan. Jokaiselle öljylle tehtiin huolellinen esilämmitys ja veto aloitettiin vasta, kun öljyn lämpö oli saavuttanut tarvittavan tason. Muitakin tietoja tarkkailtiin, kuten imuilman lämpöä ja pakolämpöjä joiden kirjausta ei pidetty niiden pysyessä hyvin stabiileina auton luonteen kaltaisesti. Vedoista tallennettiin öljynlämpö, paine, vääntömomentti, teho. Vaihdoimme jokaisen mittauksen välissä öljyn, sekä suodattimen autoon.

       

      TULOKSET :

      Kendall GT1 20W-50 310,3 HP / 559,5 NM

      Amsoil Dominator 15W-50 309,8 HP / 559,6 NM

      Redline Extreme Streetperformance 15W-50 309,3 HP / 558,4 NM

      Castrol Edge Supercar 10W-60 309,4 / 559,0 NM

      Delron Race 15W-60 311,2 HP / 560,7NM

      Royal Purple XPR 20W-50 310,2 HP / 557,3 NM

      Tribodyn Performance Lubricants SAE 20W-50 312,3 HP / 559,3 NM

       

      Yhteenveto:

      Jos lisätehoa mielii joutuu autoa jatkossakin virittämään. Moottoritehon nostaminen eri öljyn turvin on hankalaa jos viskositeetti pidetään samana. Viskositeettiä pienentämällä lisätehoa on varmasti luvassa, mutta minkäverran? Ehkä 1-2%. Viskositeetin laskemisessa on kuitenkin oltava tarkkana sillä, kun öljyfilmi on läpäisty ollaan vain ja ainoastaan EP-lisäaineiden varassa. Suurin osa näistä öljyistä ei enään silloin selviä haasteistaan.

       

    Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
    • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.